I skönlitteraturen hittar vi modet att aldrig ge upp

Ser du bordet som dignar av böcker? Alla behandlar böckerna på en eller annat sätt människor som är på flykt och människor som är påverkade av krig. De handlar alla också om att kämpa, att vara modig och att aldrig ge upp i de mörkaste av tider. 
Du kommer att få välja en bok. Den kommer du att läsa i varje pass 15 min samt 30 min fredagar, dvs 1 timme i veckan. För 9c gäller läspas på tisdagar.  Du behöver också läsa hemma i boken för att hinna läsa ut den inom fyra veckor. 

V 41 kommer du utifrån boken du läser och en händelse i den, som särskilt visar på vikten av att aldrig ge upp, att skriva en nyhetsartikel. 

Mer information om uppgiften får du i nästa vecka. 

Idag vill jag att du här i kommentarsfältet, presenterar din bok utifrån följande punkter. Skriv i en löpande text och så utvecklat som du förmår.
*Namn och titel på boken du läser och på dig.
*Vilket tempus är din bok skriven i?
*Vilket är berättarperspektivet?
*Vem är huvudpersonen?
*Under vilket krig utspelar sig din bok?
*Är boken självupplevd eller fiktiv?
*Varför valde du just den boken?

Ett bra exempel på en bokpresentation som väcker läslust hittar ni här. Tänk dock på att din måste innehålla de ovanstående punkterna.

/Terese

18 reaktioner på ”I skönlitteraturen hittar vi modet att aldrig ge upp

  1. Pingback: Läsning 9a – Terese klassrum

  2. Jag heter Sofie och jag läser boken ”boktjuven” som är skriven av Markus Zusak. Boken är skriven i dåtid och det är en allvetande berättare i boken. Huvudpersonen heter Lisel och är en flicka på 10 år som lever i en fosterfamilj i en liten stad i Tyskland under andra världskriget. Det är en fiktiv bok, alltså inte självupplevd. Jag valde boken för att den speglar en sida av andra världskriget som man inte hör så mycket om, det vanliga folket i de tyska städerna.

    Gilla

  3. Jag läser pojken i randig pyjamas eftersom den har två perspektiv på hur man såg på andra världskriget.
    Bruno som berättar om hans familj, de bor i ett stort hus och han har ännu inte märkt grymheterna som pågår. Tills de flyttar, han möter en pojk i randig pyjamas.
    Shmuel som bor i ett koncentrationsläger, när dessa två möts börjar Bruno inse vad som händer.

    Gilla

  4. Jag läser Le, Smilja som är skriven av Torben Poulsen. Boken är skriven i dåtid, det är även en allvetande berättare. Boken handlar om Smilja och Bosnienkriget som varade mellan 1992-1995. Boken är fiktiv, men vissa saker i boken är kommer från en flicka som berättat sin historia för honom.
    Jag valde denna boken för den verkade intressant och för att jag ville inte bara läsa om första och andra världskriget. Jag ville få veta mer om andra krig.

    Gilla

  5. Jag läser Pojken i randig pyjamas av John Boyne. Boken är skriven i dåtid och det är en fiktiv bok. Det är en allvetande berättare. Huvudpersonen heter Bruno och är en kille från Berlin i Tyskland. Han är nio år gammal och tvingas flytta från sina vänner i Berlin. Boken utspelar sig under andra världskriget.
    Jag valde denna boken för jag tyckte att den verkade bra och intressant. /Wilma

    Gilla

  6. Jag läser ”Med förintelsen i bagaget” som är skriven av Sioma Zubicky och det är hans egna upplevelser som han berättar om. Den utspelar sig i andra världskriget när Sioma är en cirkus musiker och åker runt över hela Europa för att spela xylofon. Men hans familj är på flykt från Hitler och nazisterna. Han blir en dag tagen av dom och blir skickad till Auschwitz. Jag valde denna boken för jag tycker att det är intressant med andra världskriget. Och när han berättar att han varit med om det blir det ännu mer intressant för då får man veta hur det verkligen va.

    Gilla

  7. jag läser boken ”Boktjuven” som är skriven av Markus Zusak. tempuset i boken är inte för fort, det är lagom för mig att kunna läsa det. huvudpersonen i boken är nioåriga Lisel Meminger. Boken utspelar sig under andra världskriget för man kan se hur illa judarna har det och det nämns Hitler flera gånger. Jag tror inte att Markus Zusak som skrivit boken själv har varit som den boktjuven han skrivit om. Jag tog denna boken för många sa att det var bra och att den skulle vara intressant.

    Gilla

  8. Jag läser Strimmor av hopp av Ruta Sepetys. Boken är skriven i preteritum. Boken är självupplevd. Huvudpersonen är Lina som är 15 år. Denna bok utspelar sig under Andra Världs kriget. Jag valde inte själv, det gjorde min snälla lärare.

    Gilla

  9. oliver jönsson.
    Jag läser boken ”Pojken i randig pyjamas”. Boken utspelar sig i andra världskriget och författaren har inte upplevt berättelsen själv. Boken är skriven i dåtid och huvudpersonen är 9 åriga Bruno som tvingas flytta från sitt fina hus. Han flyttas till ett hus som ligger mitt i ödemarken. Det ända som ligger nära är ett stängsel och innanför stängslet finns folk med en randig pyjamas. Men Bruno förstår vilka de är och varför de är innanför stängslet… Berättaren är en allvetare. Jag valde boken eftersom den hade en intressant förstasida.

    Gilla

  10. Jag läser pojken i randig pyjamas och det är john boyne som är författaren.
    boken är skriven i dåtid.Berättarpersektivet är allvetande.huvudpersonen i boken heter bruno och utspelar sig i andra världs kriget .Denna boken är fiktiv och jag valde denna boken för att den verkade bra.

    Gilla

  11. Alexandra.

    Jag valde ”Le Smilja” eftersom den lät intressant. Huvudpersonen är en 16 årig tjej som heter Smilja, hon hade långt kastanje brunt hår och mörkblå ögon. Boken är fiktiv men berättelser från kriget är med i boken. Den är skriven i då tid och är allvetande. Boken handlar om inbördeskriget i Bosnien där 250 000 personer dog och dryg 3 miljoner flydde.

    Gilla

  12. Emma L- bokpresentation

    Jag läser boken Hanna Mendels chans som är skriven av Suzy Zail. Huvudpersonen, Hanna Mendels, är en 16 årig, blond och blåögd judinna från Ungern. Hanna är mycket duktig på att spela piano. Hanna berättar själv om allt som är med om men det är en fiktiv bok så det mesta är bara på hittat, men jag tycker ändå att där finns mycket sannig i det hon berättar.

    Boken utspelar sig under andra världskriget och Hanna och hennes familj, som är judar, är tvunga att leva under svåra förhållanden. Precis som judarna under andra världskriget i verkligheten. Boken berättas i presens och allt händer väldigt snabbat och det händer mycket.

    Boken har en väldigt intressant utsida och man kommer in i den snabbt. Historien är också väldigt annorlunda men väldigt spännande och man vill bara fortsätta läsa för att se om allt löser sig. Det var därför jag valden denna boken.

    Gilla

  13. Isabell – bokpresentation
    Jag läser boken ”pojken i randig pyjamas” som är skriven av John Boyne.
    ”Pojken i randig pyjamas” handlar om en den tyska pojken Bruno som tvingas flytta ifrån sitt hem i Berlin till en öde plats där det inte finns något att göra, ”Allt Svisch” som Bruno kallar det.
    En dag träffar Bruno en pojke innanför sitter innanför ett stort stängsel och han har en randig pyjamas som alla bär där inne.
    Boken är en fiktiv bok som utspelar sig under andra världskriget.
    Varför jag valde just denna bok är för att jag har hört mycket om den och har velat se filmen. Den verkade mest intressat av alla böcker så därför blev det ”pojken in randig pyjamas”

    Gilla

  14. Jag har läst boken I krigets skugga av Torsten Bengtsson. Boken skrivs i presens och berättarperspektivet är en jagberättare. Huvudpersonen heter Hans och har nyligen kommit till Sverige från Tyskland. Boken utspelar sig efter andra världskriget. Boken är fiktiv och anledningen till att jag valde den var för att den såg intressant ut och jag drogs till rubriken.

    Gilla

  15. Jag läser Le, Smilja. Boken är skriven i preteritum och det är en allvetande berättare. Huvudpersonen i boken är Smilja.
    Boken handlar om Bosnien kriget. Boken är friktiv.
    Jag valde boken ftersom att den verkade vara intressant.

    Gilla

  16. Fanny bertdahl

    Boken som jag läser heter ”Torben poulsen le, Smilja & denna boken utspelar sig under första världskriget. Huvud personen i boken är Smilja. Smilja är en 16 årig tjej som bor i Bosnien & är en muslim. I boken får man läsa om vad hon har upplevt under kriget & vad hon har gått igenom.

    Boken som jag läser är skriven i dåtiden & den som skriver boken skriver som att den berättar vad som har hänt asså en allvetare. Denna berättelsen är halft på riktigt personen, det är lite av hennes historia av lite av vad han har hört. Personen som har skrivet boken har träffat många bosnier & hört många historier.

    Jag valde denna boken för att den värkade intressant & att det verkade intressant att veta hur personer har känt under kriget & hur deras upplevelsen nör dom fyllde

    Gilla

  17. Jag läser ”Le, Smilja” av den danske författaren Torben Poulsen. Tempusformen på boken är preteritum. Det är en tredje person som berättar.Huvudpersonen är den 16 årige Smilja som lever under bosnienkriget 1992-1995. Boken är fiktiv men vissa delar är verkliga. Det var den enda boken som var kvar o såg intressant ut!
    P

    Gilla

  18. Jag läser Vad mina ögon har sett. Författaren heter Rose Lagercrantz och hon sammarbetar med Magda Eggens som har upplevt allt i boken. Boken är skriven i jag form. boken är skriven i preteritum. Magda Eggens är huvudpersonen i boken och detta utspelar sig under andra världskriget. bBoken är självupplevd. Det var en av de sista & den hade mins sidor i den.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s